Interviurile FTTC – Alexandra Copos de Prada
Unul dintre obiectivele noastre, pe lângă activitatea de formare, este să “cristalizăm” o comunitate de profesori pentru care să putem oferi resurse, informații, inspirație și sentimentul ca nu sunt singuri în lupta lor pentru mai bine, mai frumos, mai cu bucurie! Ne dorim ca periodic să vă oferim interviuri cu persoane care fac diferența în educație în România. Astăzi, Alexandra Copos de Prada, fondator Aspire for Teachers.
Îi mulțumim Alexandrei pentru amabilitatea de a ne răspunde la întrebările și curiozitățile pe care le aveam despre Aspire și doza de inspirație oferită!
Care este povestea Aspire Teachers? Când s-a produs declicul pentru ca acest proiect să ia naștere și să lupte pentru a pune un profesor excelent în fața fiecarui copil din România?
R: Aspire Teachers a luat naștere în 2015, însă ideea de a crea un program pedagogic de valoare unde să aducem laolaltă profesori mentori excepționali, idei inovative și de succes din alte sisteme și dascăli din sistemul public de învățământ este cu noi de mulți ani. De-a lungul perioadei de peste opt ani petrecute la studii în România, America, Elveția și Italia măsuram mereu impactul profesorilor pe care i-am avut întrebându-mă ce face un profesor excelent și cum se poate replica această magie. Apoi în 2009 am lucrat un an la Departamentul de Educație din New York conducând cel mai mare program național de training și specializare pentru viitorii directori de școli publice. Acolo am vizitat multe școli din sistemul de stat din New York precum și școli în format charter care prin ambiția, dedicația și perseverența de a educa acei copii din medii defavorizate și a-i trimite la cele mai bune facultăți din America demonstrau că profesorii excelenți se pot forma.
În 2016, alături de două prietene, ambele absolvente ale programelor Aspire Academy, Ruxandra Manea și Ana Tonita, am decis să lansăm Aspire Teachers pentru a face o schimbare în sistemul de învățământ de jos în sus, pornind de la dascălii care zilnic interacționează cu copiii lor și au șansa de a forma caractere, valori și vise.
Ne-am dat seama că schimbarea se poate produce cu ajutorul acelor învățători și profesori din școli publice care pun accent pe elev și își construiesc întreaga activitate astfel încât să formeze tineri motivați, conștienți de potențialul lor, pregătiți pentru provocările secolului XXI. Profesorii Aspire Teachers pe care îi căutăm și îi dezvoltăm sunt dedicați meseriei lor, pasionați de ceea ce fac, găsesc motivație și plăcere în actul didactic, mai departe de greutățile și neajunsurile sistemului educațional public.
De asemenea, ei sunt lideri în comunitățile lor, inspiră elevi, colegi și părinți pentru progres și schimbare prin inițiative proprii și prin dorința de implicare în comunitate. Cautam acei profesori care au spirit de inițiativă și vor să se implice mai departe în comunitatea Aspire Teachers prin proiecte de diseminare și învățare continuă.
De ce ești în mod deosebit mândră în ceea ce privește rezultatele Aspire Teachers?
R: În primul rând sunt mândră de comunitatea de peste 150 de cadre didactice care în această perioadă au participat la cele trei Academii Aspire Teachers, au participat la o serie de webinarii susținute de traineri români dar și din SUA, module de formare, diseminare și activități de dezvoltare de curriculă, pe tot parcursul anului, cu impact direct asupra a peste 30 000 de elevi la nivel național.
În doar 3 ani de activitate am crescut o comunitate numeroasă de profesori cu potențial și odată cu această creștere, am învățat mai mult despre nevoile lor și ale elevilor în contextul celei de-a 4-a revoluții industriale. Ne-am dat seama că răspundem unei nevoi reale pe piața educației când ni s-au alăturat aproape jumătate din profesorii primelor generații în echipa de organizare, inspirați de misiunea organizației și dornici să contribuie la realizarea ei.
Care a fost cea mai mare provocare întâlnită în derularea programului?
R: Prin Aspire ne dorim să facem o schimbare sistemică, prin care să reușim să punem un profesor excelent în fața fiecărui copil din România. Viziunea noastră ne determină în fiecare an să ne întrebăm dacă ceea ce facem schimbă în bine interacțiunea copilului cu profesorul său, dacă acel profesor Aspire reușește să dea mai departe spre copiii săi ceea ce a aprofundat în program.
Am încercat numeroase concepte pedagogice în ultimii ani: de la învățarea bazată pe proiecte unde am avut parteneri din State, de la Sycamore Schools, la învățare vizibilă unde discutam cu o școală parteneră din Țara Galilor și cu cea mai faimoasă școală din California, Nueva School, pentru a adapta procesul lor în cadrul Aspire, la inteligența emoțională și socială care a fost conceptul pe care ne-am bazat anul acesta. În urmatorii ani vom continua să rafinăm Aspire prin crearea de curriculă dedicată profesorilor, axată pe skillurile de bază de care copiii au nevoie în 2030 când termină școala. Acestea sunt auto-determinare, inteligență socială și gândire adaptivă. Vom preda aceste skilluri printr-o curriculă interactivă axată pe proiecte și învățare vizibilă.
Pe langă provocările abordării metodologiilor cu impact și implementarea acestora la clasă, o alta ține de selecția participanților în cadrul Aspire Teachers. Apreciem enorm cât de mulți dascăli își doresc să intre în programul Aspire, însă din cauza limitărilor logistice și de fonduri pe care le avem în prezent, procesul de recrutare a fost unul strict și a avut la bază două etape: etapa notelor pe anumite competențe cheie pe care noi le-am identificat ca fiind necesare unui profesor lider și apoi etapa interviului. Anul acesta am avut peste 620 de aplicanți, din care am selectat pe cei mai dedicați și motivați 21 de învățători și 24 de profesori din școlile primare atât din mediul urban cât și rural.
În opinia ta, care ar fi cea mai simplă și la îndemână schimbare / reformă pe care sistemul educațional românesc o poate face pentru a asigura o calitate mai bună a triadei predare – învățare – evaluare?
R: Investiția în profesori. Aceștia sunt cei care zi de zi formează caractere și viitorul acestor copii. Aș gândi o reformă integrată prin care să atragem în sistem tineri valoroși sau profesioniști la a doua, treia carieră, însă oameni cu dorința de a avea impact. Aș găsi metode să-i plătesc mai bine și să fac meseria de profesor mai atractivă pe piață pentru cei care intră în sistem. Aș investi în formarea lor, atât în zona de școli pedagogice însă și în masterate de valoare, cu predare la clasă sau online. Aș introduce un sistem de evaluare a performanței profesorilor, și un altul de feedbck din partea elevilor, fără să ne fie frică să ne uitam la ariile de îmbunătățire.
Un sfat pentru profesori?
R: Copiii se vor ridica la așteptările pe care le ai de la ei. Dacă ai așteptări înalte, vor face lucruri extraordinare. Dacă ai așteptări joase, nu vor ajunge departe. Indiferent de nivelul de start al acelui copil.
Ce profesor v-a fost model sau v-a inspirat?
R: Domnul Profesor Nicolae Catan a fost mult timp profesorul meu de matematică, dirigul de care lumea se temea puțin pentru că era dur, însă mereu drept. Întotdeauna venea pregătit la clasă, punctual, cu probleme mai dificile pentru cei care terminau mai repede însă cu explicații pe care toți le puteam înțelege.