Un weekend pentru viitor
Weekendul 31 mai – 2 iunie a fost despre copii, despre viitorul lor, despre cum îi formăm ca oameni și ca cetățeni, în acord cu o lume aflată într-o continuă schimbare. În parteneriat cu EduStudio Helsinki și prin amabilitatea a 7 personalități care au acceptat să fie speakeri am dezbătut în cadrul unei conferințe cele 7 competențe așa cum au fost ele identificate și implementate în Finlanda și am derulat programul de training ”Viitorul educației și învățarea transdisciplinară”.
Vineri, 31 mai, s-a desfășurat Conferința ”Competențe pentru viitor. Inspirație din Finlanda”. Tematica și materialul conferinței au adus în România perspectiva ultimei reforme în educație din Finlanda, prin conținutul pus la dispoziție de EduStudio Helsinki, și a lansat o dezbatere despre competențele pentru viitor în contextul din România, prin intermediul invitaților speciali.
Șapte specialiști recunoscuți în domeniile lor au răspuns afirmativ invitației noastre de a vorbi despre aceste competențe, de a împărtăși din experiența lor pentru a sprijini profesorii în implementarea unei noi abordări, centrată pe dezvoltarea competențelor transversale.
Lector univ. Oana Moșoiu, doctor în științele educației, a împărtășit viziunea ei asupra competenței de gândire și de a învăța să înveți. Oana și-a început prezentarea citându-l pe Albert Einstein – ”Educația nu este învățarea unor fapte, ci antrenarea minții să gândească”, și ne-a detaliat cum curiozitatea este primul ”ingredient” iar a învăța să înveți este o meta-competență.
Despre competențe de participare și cetățenie activă pentru un viitor sustenabil a vorbit Mihaela Coșescu, scriitoare pentru cărți de copii. Mihaela ne-a vorbit despre super-eroi, despre cum atât părinții cât și profesorii trebuie să fie super-eroii de care copiii au nevoie pentru a crește cu sens.
Andreea Miron, co-fondator KeepGiving ne-a oferit perspectiva ei asupra competenței de responsabilitate și grijă de sine. Potrivit Andreei, ne concentrăm foarte mult pe calificările, notele, rezultatele la examene și mult mai puțin pe bunătate, ajutor pentru ceilalți sau comunitate. A venit momentul când ar trebui să ne creștem copii fericiți și bucuroși de ceea ce fac în fiecare moment al vieții lor.
Competența de alfabetizare multiplă a revenit Biancăi Biro, co-fondator EduStudio Helsinki. Plecând de la ideea ca alfabetizarea multiplă este alfabetizarea pentru azi și pentru viitor, Bianca ne-a oferit informații despre felul în care această competență este abordată și implementată în Finlanda, despre cum generația de acum trebuie ghidată și ajutată în a folosi medii de exprimare diverse, lucru care se întâmplă deja în toate școlile din Finlanda prin 3 teme: dezvoltarea de competențe de comunicare, multimedia și de abilități contextuale.
Co-fondator BitDefender România și CEO Intuitext, Măriuca Talpeș a oferit perspectiva sa asupra celei de a cincea competență – competența digitală și tehnologică. Măriuca a vorbit despre ce înseamnă să fii cetățean competent digital și care sunt cele cinci competențe digitale în UE, oferind informații și exemple despre fiecare în parte. Mesajul ei de final adresat mai ales profesorilor a fost ”Haideți să ajutăm copiii să aibă succes în lumea digitală care îi așteaptă! Să începem acum, în fiecare oră și la fiecare materie!”.
Despre antreprenoriat si carieră a vorbit Mihai Balaban, CEO și business partner Unimat. Plecând de la cuvintele lui Norman Vincent Peale ”Buzunarele goale nu au oprit pe nimeni să aibă succes în viață. Doar o minte sau o inimă goală pot face asta”, Mihai ne-a ajutat să răspundem la 3 întrebări referitoare la antreprenoriat și carieră: de ce? cum? când?.
Ultimul dar nu cel din urmă, Radu Szekely, Director de Cabinet, Consilier pe Probleme de Strategie al Ministrului Educației Naționale, ne-a oferit perspectiva sa unică asupra competențelor de interculturalitate, de inteligență emoțională și de comunicare. În Finlanda această competență este implementată în școli prin intermediul a 3 teme: înțelegerea altor culturi, abilități emoționale și cultura participării. Făcând o paralelă între regulile în bowling, tenis și rugby, Radu ne-a purtat prin trei tipuri de comunicare și societățile în care acestea sunt practicate.
În loc de concluzii vă lăsăm cu un gând ”Pe piața muncii din viitor, importante vor fi competențele de care mașinile și roboții nu sunt capabile” (Studiu al Confederației Industriilor din Finlanda).
În parteneriat cu EduStudio Helsinki am derulat în zilele de 1 – 2 iunie cursul ”Viitorul educației și învățarea transdisciplinară”, training la care au participat 20 de profesori.
Care sunt competențele și aptitudinile de care vor avea nevoie copiii de azi pentru a avea succes în secolul inovației? Pregătește școala copiii pentru viitorul lor? sunt cele două întrebări care au stat la baza acestui curs, întrebări la care Bianca Biro și Alexandra Vorobjeff au facilitat răspunsul.
Împărțit în patru module, fiecare dintre acestea incluzând o parte teoretică, studii de caz, sesiuni de muncă în echipă și individuale, momente de auto-evaluare și reflecție și unelte și idei concrete pentru o educație de calitate, cursul s-a desfășurat în jurul practicilor pedagogice din educația finlandeză: învățarea colaborativă, învățarea cooperativă, zona proximei dezvoltări, învățarea prin descoperire și problematizare, munca pe proiect și transdisciplinaritatea.
Cam așa a arătat weekendul nostru, așa am sărbătorit noi Ziua Internațională a Copilului, privind înainte, privind spre viitor pentru a-i asigura o educație cu sens pentru lume care e într-o continuă schimbare. Și eforturile au meritat pe deplin atunci când am citit astfel de ecouri de la participanții la curs:
Finnish Teacher Training Centre a găzduit weekendul trecut un curs de excepție organizat de două minunate formatoare română-finlandeze și co-fondatoare Zmeișorii.ro, Bianca Biro și Alexandra Vorobjeff.
E incredibil cum cursurile marca FTTC la care am participat până acum, au adunat mereu oameni de calitate din educație, oameni care fac diferența, oameni deschiși și plini de lumină de împărtășit.
Conexiunea participanților, colaborarea, conținutul cursului pe transdisciplinaritate ținut de Zmeișorii.ro care au dat naștere la o mulțime de proiecte transdisciplinare extraordinar de creative și viabile, muncă ce a creat punți și o rețea de profesioniști în educație.
Sentimentul acesta de ”împreună” insuflat de FTTC e încurajator și motivant. De fiecare dată!
Mulțumesc, Bianca și Alexandra pentru felul în care veniți în întâmpinarea noastră, a dascălilor, oferindu-ne conținut de calitate și o inspirație finlandeză de înaltă ținută. De-abia aștept să ne revedem! – Adriana Ioana BârceanCe bine si frumos e în papuci de învățăcel! Am trăit două zile de formare despre o nouă perspectivă în educație și transdisciplinaritate, zile foarte intense cu experiențe de învățare consistente și utile. Mulțumim, Bianca Biro și Alexandra Vorobjeff! Mulțumim, Finnish Teacher Training Center, pentru oportunitate și găzduire! Învățarea e chiar magică și veselă! – Laura Ierulescu
Am avut alături oameni frumoși, profesori preocupați de propria educație și dezvoltare. Credem cu tărie în ceea ce facem și credem că ei sunt primii care trebuie să știe ultimele noutăți din domeniile lor pentru că ei sunt cei care dau lumină întregii țări. Avem nevoie de profesori care să ne arate cum se poate, cum nu se poate știm deja!
Un articol de Luciana Lazăr